Monday, February 16, 2009

StreSssS.....???


Stresskah anda?hehehe....

Ramai org yg biasa mngalami kejadian alam ini...sape2 pn stress, cuma samada org tu prasan dia tgh stress atau x...tu je la..hehe..ade ke org yg xprasan dia stress? ade kot...hmmm...tp kalo aku, aku tahu je aku tgh stress...tp, jgn tkejut...ade jgk stress yang mbantu...


Cth: Stress untuk merangsang diri bertindak dan boleh memotivasikan dan menginspirasikan seseorang itu untuk mengerah segala sumber dan potensi diri untuk kejayaan di luar keupayaan biasanya..hmmm...


Kalo dh stress ni, biase la...mcm2 perkara sampingan yg timbul...tetibe rs nk marah, rs nk hempas barangan plastik ke dinding, rs susah hati...pendek kata semua keje yg nk d buat, serba xkena...hmmm...utk mhindarkan diri dari wat smua mende xbpekdah tu, lebih baik atasi ngn cara yg betul...

Setiap org ade cara tersendiri tuk handle stress...mcm aku, aku suka lepas geram kt ketas lukisan...nyanyi kuat2 (tp tkawal...sbb tkt jiran marah..)lam bilik sorg2, makan, mandi tuk sejukkan badan dan hati..n last skali...TIDO...hehehe...kwn2 yg lain, xtahu lak aku bagaimanakah caranya....

Sebenarnya, ada cara yg betul tuk handle stress ni...ni yang aku dpt dr tenet la...antaranya:

1-Perkongsian Dengan Rakan...boleh menggandakan keseronokan dan mengurangkan pderitaan

2-Sokongan dr Famili, Sahabat...blh ringankn stress

3-Langkah Demi Langkah...bt senarai mngikut kepentingan keje mngikut kemampuan

4-Pemikiran Positif...pendapat Cina ada mengatakan, "Lbh baik menyalakan lilin drpd menyumpah akan kegelapan"...hmmm pikir2kan la...:)

5-Reaksi Dalaman...pilih cara kita reaksi pd stress..reaksi relakan dan redha...

6-Mengeluarkan Peluh...bersenam adalah cara yang sgt efektif utk legakan stress..(di sarankan jom ramai2 main badminton jika anda stress...hehe)

7-Tukar Perspektif...cari pdapat baru, sudut baru, jauhkan diri dengan cara melihat masalah kita itu dari kedudukan org lain...KETAWA, RILEKS,SENAMAN, SEMBAHYANG, KOMUNIKASI, HIBURAN,PERSAHABATAN adalah cara yg praktikal tuk tangani stress.


So, insyaAllah...moga2 kita smua blh handle stress dgn jayanya!!!!...hehehe...

Always Sengihhhh..:)
daa~~

No comments:

Post a Comment